Monday, March 08, 2010

H for honey, or hatimitu (and haru;)

I've loved honey for long but still more so for these few yeas. The cue was that one of our relatives gave us honey they harvested and in addition that I went to Greece last spring. The honey of Greece tasted different, more "dark" to me and I loved it! I loved the habit of eating a lot of honey with yogurt there. I've taken to that habit myself since. So now honey is one of my five most indispensable part of my life.

I'm not sure yet but the habit seems effective to improve immune function: at this time of year I began to suffer from pollen allergy for 5 years or so, but this year I have no symptoms of that. I also haven't caught as many colds as last winter. Well, spring is yet to come, but I hope not to suffer from that hectic pollen allergy.

The knowledge of Greek honey made me step into wider and deeper world of honey. Though I'm not yet eager to harvest it myself, I have got a variety of honey:Honey from Chestnut tree, Manuka, flowers of Toscana, Tee tree, clover, raspberry, rata, coffee, eucalyptus, etc. In this pic is honey from tree of Buddha made in Russia. It tastes a bit like milk. One of the most recently purchases is honey named "honeydew". It's complicated for me to explain honeydew honey, so if you're interested, see this page in Wiki;) It smells rather weird, kind of unappetizing. But it tastes wonderful!

Licking a spoonful of honey is like being in nirvana:)))
BTW, today is "Bee's Day" in Japan;D

「は」は「はちみつ」の「は」、「春」の「は」。なくてはならないもの。精神的な意味でも、肉体的な意味でも。スプーンではちみつをすくって舐めるのは至福。それにギリシャに行って以来の習慣の朝食にはちみつ+ヨーグルト、免疫力向上というのはかなり真実味を増してきたような。というのも数年前にどうやらデビューしてしまったらしい花粉症の症状が今年は出ていないのです。それにこの冬は風邪もいつもよりひかなかった!1回かかってしまったのが悔しかったのがついこの間のこと。まだ春はこれからなので断言はできないけれど、もしかしてもしかすると、卒業できるかもしれません、あのつらいうっとうしい、春と言えば、の花粉症から。

毎年親戚が作る蜂蜜をたくさんいただくのですが、ギリシャで食べたのがまた味が違う!と開眼(?)してしまい、この1年でずいぶんいろいろな花や木から採った蜂蜜を買いました。写真はロシアの菩提樹のはちみつ。クリームタイプというか、気温が暖かくてもこんな風に白く結晶化してる。音で例えると高音系。ミルクのような風味があって夜いただくのが好き。
一番最近買ったものの中のひとつがハニーデューはちみつ。これはブナの木の樹液を別の虫が一度吸って水分を出したものをミツバチが集めてはちみつにしたもの。が、ハッキリ言ってクサイ!!!ふたを開けてびっくりでした。なのに、とてもとてもおいしい。滋味深い、音で言うと低音から中音な感じ?ギャップに恋です。笑

それにしても、こんなにも愛してるはちみつなのに、写真がしょぼいのが悲しい・・・。そんな「ミツバチの日」でした。

昨夜ナニ食べた?
土曜日:アボカドサラダ(海老、豆腐、春菊ペースと+ハニーマスタードドレッシング);鶏胸蒸しwith自家製ラー油+白菜ナムル;菜の花わさび和え;半熟煮卵+玄米
日曜日:春菊と鶏胸のサラダ(レモン、オリーブオイル、塩、黒胡椒);薄揚げピザ(桃ラー+チーズ);豚じゃがキムチ炒め;ひじきの煮物

6 comments:

  1. Hehe, I also mix honey in with my yogurt...yummm!!!

    ReplyDelete
  2. Wow I never heard o Bee's day or mixing Honey and Yogurt though I love both of them so I bet it must be good. I think I will try it Tuesday morning with breakfast!

    I don't blame you about not being ready to harvest it yourself. ha ha

    ReplyDelete
  3. 昨日に引き続き、何の写真って思ったら(^m^)はちみつ!
    なんか んまそう!シャリっとする?する?あぁぁ・・(想像してヨダレ(^¬^)
    でも あんまり蜂蜜食べないんだけど
    免疫力が上がるんだぁ。ヨーグルトと混ぜると?
    なんか やってみっかなって気になった。
    まだ花粉症じゃナイけど誰でも発症する可能性があるんだもんね。
    杉林見るとゾッとするよーになったヨ。

    そして今日もラー油♪鶏しかも胸。固くなりそうなとこを
    蒸して食すってヘルシー

    ReplyDelete
  4. @jonathan
    Honey and yogurt is a morning must for me;)
    (but I eat yogurt with some jam once in a while, hehe)


    @Kevin
    OH, you didn't ? I thought that combination was common in many places!
    Bee's Day is only in Japan, I guess. March 8 , 3/8, reads "mitsu hati" (3 is mittsu, 8 hati). so they decided to assign the day for Bee's Day;D

    If I harvest honey, I will send you some without fail. :DDD


    @ hiro
    そそ、しゃりっとするよ、このはちみつ。
    ほんでもってミルクちゅうか、ミルキーな風味があるん。^m^
    ヨーグルトと混ぜるのはジャムでもええんやって<免疫力向上
    私もある春ソレは唐突にやってきた・・・!
    でも友達は特に何もせんでもふっと治った、とか言うてタなぁ。

    胸肉もね、はちみつを刷り込んで塩してホッテオイてから調理すると、しっとりよ^^v
    安いから胸肉率多し。笑

    ReplyDelete
  5. やっぱり「はちみつ+ヨーグルト」がいいのかもね?!
    私もアレルギーあるけど、花粉よりどちらかと言うと気温の変化が激しいほど、鼻の調子が悪いです。
    だから、毎年この時期は辛くなる時期なはずなんだけど、今年はまだなんだよな〜。
    でもこの先花粉も来るだろうし、私はそのあとのイネ科もなので(T.T)、毎朝ヨーグルト食べようと思います!
    ヨーグルトの量は、例えば4つで1つになってるうちの1つ(80gぐらいかな)とかじゃ少な過ぎ?
    プレーンとかで大きな入れ物で売ってるやつをどっさり食べた方がいいのん?

    ReplyDelete
  6. ね、やっぱりいいのかも???
    プラシーボでもなんでも、とにかく効果がありそうなら続けます♪
    あ、私も気温の変化、というより、寒い日にはチビチビ洟が出ます>m< あれもけっこう困りモン。

    ちなみに量は、私は基本大食いなので、朝に200gくらいは食べてるけど
    ダノンとかのあの1パックはちゃんと適量になってるんじゃないかな〜って思います^^

    ReplyDelete